Matfiskodlarna

Visuell identitet / Tonalitet / Kommunikationskoncept /  Webproduktion / Illustration / Kampanj

Vi älskar sjömat i alla former och kanske framför allt röding och regnbåge. Detta startade som ett webbprojekt men vi insåg snabbt att det krävde sitt designarbete, en tydlig grafisk profil som kunde lyfta fram fiskuppfödningens något komplexa värld. 

Att odla fisk i Sverige idag innebär många utmaningar och en av dem är att den odlade fisken omges av en mängd ihärdiga myter. Därför startade vi arbetet med att formulera ett kommunikationskoncept kring myterna, som vi lyfte och bemötte med välbehövlig fakta. 

Tanken är att sajten ska samla information om fiskuppfödning och uppfödare, lagar och regler, forskning och innovation samt nyheter och evenemang som berör branschen. Ett kunskapsnav, helt enkelt. Här ska man hitta det underlag som behövs för att skapa ännu bättre förutsättningar för svensk fiskuppfödning.

Till vår hjälp hade vi webbyrån Authority, men framför allt vår alltid lika entusiastiska och kunniga uppdragsgivare, Matfiskodlarnas vd Wenche Hansen. 

På rekordtid producerade och lanserade vi en ovanligt god kampanj åt organisationen Matfiskodlarna för att lyfta Sjömatens dag 19 oktober. Utomlands har den här dagen funnits och firats länge. Vi tyckte att det var dags att den gör lite väsen av sig här också. Framför allt ville vi slå ett slag för regnbåge och röding som vi föder upp i Sverige. Fina fiskar som snabbt och lätt blir en jättegod middag, kanske med lite wokad pak choi eller några lingon? Det finns mycket gott att hämta i den svenska naturen, både över och under ytan.
Fina fiskrecept hittar du på matfiskodlarna.se och kampanjen syntes i SoMe samt med butiksskyltar.

matfiskodlarna.se ↗

Föregående
Föregående

Artonnaise

Nästa
Nästa

Sveriges ört- & sallatsodlare